Podsumowanie projektu „Ku dwujęzycznej szkole”

Z końcem roku kalendarzowego w Szkole Podstawowej w Czasławiu zakończył się szesnastomiesięczny projekt realizowany w programie Erasmus+ KA1. Jak wiadomo szkoła w Czasławiu stawia na naukę języków obcych. Uczniowie już od klasy pierwszej uczą się dwóch języków- angielskiego i niemieckiego. Co więcej jest to nauka interaktywna z wykorzystaniem tabletów. Każda sala lekcyjna wyposażona jest w tablicę interaktywną lub nowoczesny telewizor z internetem. Takie warunki sprzyjają dobremu przyswajaniu wiedzy. Sam sprzęt jednak to nie wszystko, potrzebna jest dobrze wykwalifikowana kadra, stale podnosząca swoje umiejętności. W ramach projektu „Ku dwujęzycznej szkole” odbyły się trzy mobilności- na dwutygodniowe szkolenie językowe na Maltę pojechała pracownica sekretariatu. Na dwutygodniowe szkolenie metodyczne do Wielkiej Brytanii nauczycielka języka angielskiego. Jeden z wyjazdów to tygodniowa mobilność typu job shadowing, nie jest to typowe szkolenie lecz obserwacja zajęć w partnerskiej szkole. Obserwacje te odbywały się w dwujęzycznej szkole podstawowej w Torrejon de Ardoz w Hiszpanii. Co warte podkreślenia wszystkie wyjazdy odbyły się w ferie lub wakacje, uczestniczki wyjeżdżały w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych, a co za tym idzie nie powodowało to komplikacji w pracy szkoły. Wszystkie odbyte szkolenia/obserwację mają bardzo korzystny wpływ na pracę szkoły. Sekretarka podszkoliła język angielski, który znała z okresu studiów. Jest to ważne dla szkoły takiej jak nasza, część naszych rodziców porozumiewa się tylko w języku angielskim. Część naszych uczniów realizuje nauczanie domowe, są to dzieci mieszkające poza granicami kraju, realizują jednocześnie naukę w swoim kraju pobytu, a także w naszej szkole, gdzie przyjeżdżają raz w roku na egzaminy. Często jedno z rodziców pochodzi z Polski, drugie zaś jak wspominałam porozumiewa się tylko w języku angielskim. Ojciec jednej z naszych uczennic stacjonarnych pochodzi z Indii i to że w szkole córki może porozumiewać się swobodnie w języku angielskim jest dużym ułatwieniem. Szkolenie metodyczne dotyczyło nauczania z wykorzystaniem metody CLIL jest to metoda nauczania innych przedmiotów jak przyroda, biologia, matematyka poprzez język angielski. Obecnie od września 2018 metoda ta wykorzystywana jest w naszej szkole zarówno w nauczaniu początkowym jak i w klasach starszych. Ogromną pomocą we wprowadzaniu nauczania dwujęzycznego był tygodniowy pobyt w hiszpańskiej szkole dwujęzycznej. W szkole tej naucza się dwujęzycznie już od kilku lat. Nauczyciele mają wypracowane, sprawdzone metody, którymi chętnie dzielili się podczas job shadowing. Podsumowując, zakończony projekt pomógł podnieść poziom pracy szkoły w Czasławiu, zwiększył jej atrakcyjność zarówno dla uczniów jak i dla rodziców. Pozwolił na podniesienie kwalifikacji pracowników na międzynarodowym poziomie. Wszystko to nie byłoby możliwe gdyby nie program ERASMUS+. Akcja KA1 to program stworzony właśnie dla kadry pedagogicznej szkół i przedszkoli. Na podkreślenie zasługuję również fakt, że w ramach tego programu, ale już innego projektu jeszcze w tym roku szkolnym przyjedzie do naszej szkoły hiszpańska nauczycielka, która przez dwa tygodnie będzie uczyć naszych uczniów. Co więcej w ramach nowej akcji Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji będziemy aplikować w tym roku o wyjazd piętnastu uczniów klas 6-8 na obóz językowy do dwujęzycznej hiszpańskiej szkoły partnerskiej. Jak widać nawiązanie takiej współpracy przynosi wymierne korzyści.

Może Ci się również spodoba

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Administratorem wszelkich danych osobowych zawartych w plikach cookies na tej stronie jest Urząd Gminy w Raciechowicach, 32-415 Raciechowice 277. Polityka prywatności | Zgadzam się
Rozmiar tekstu
Wysoki kontrast