Grecy i Polacy niczym bułka z masłem

Udział w projektach międzynarodowych staje się stałą praktyką w wielu szkołach. W tym roku uczniowie klas I i II gimnazjum ZS nr 4 w Krzesławicach uczestniczyli po raz czwarty w projekcie eTwinning – edukacyjnym programie Unii Europejskiej, który za pośrednictwem Internetu i zastosowaniu nowych technologii pozwala szkołom na wymianę myśli i doświadczeń. Młodzi ludzie z Francji, Grecji, Finlandii, Słowacji, Włoch, Chorwacji, Turcji, Portugalii oraz Polski tym razem podjęli temat kultury języka.

Uczniowie w wieku 10-19 lat poznawali od września 2014r. czerwca 2015r. w dużej międzynarodowej grupie kraje, miasta i szkoły. Zespół 18
gimnazjalistów z Krzesławic pod opieką germanistki Małgorzaty Janik oraz nauczycielki języka polskiego Wioletty Mazgaj pracował nad projektem IDIOMATIK. Razem z innymi klasami i w ramach zaplanowanej współpracy uczniowie wymieniali się doświadczeniami, jako punkt wyjścia przyjmując język ojczysty i znajomość zwrotów frazeologicznych, ściśle związanych z kulturą języka polskiego, a jako punkt spójny przyjęto możliwość przeniesienia wybranych powiedzeń na język
niemiecki lub angielski. Pomocne były autorskie filmy, multimedialne prezentacje, zdjęcia oraz opisy umieszczane i wymieniane przez zespoły w wirtualnej przestrzeni edukacyjnej Twinspace.

Dzięki uczestnictwie w projekcie eTwinning młodzież polska i grecka spotkała się na wideokonferencji, która poświęcona była wspólnie opracowywanemu zadaniu
projektowemu. Rozmowa i cała międzynarodowa lekcja online prowadzona była w języku niemieckim, od czasu do czasu wspomagana językiem angielskim i sprawiła obydwu klasom wielką przyjemność oraz satysakcję. Taka forma lekcji była nowym i niezwykle ciekawym doświadczeniem – pomimo ekranu monitorów były to spotkania z realnymi rówieśnikami z zagranicy i możliwość sprawdzenia własnych umiejętności językowych.

Także w tej edycji projektu uczniowie wzięli udział w pocztowej wymianie kulturowej. Każda klasa przygotowała wcześniej życzenia oraz drobne upominki i wysłała je za
granicę. Uczniowie bardzo dobrze ocenili taką formę poznawania innych krajów, języka oraz kultury.

Końcowym rezultatem całego projektu, powstałym ze zgromadzonych opracowań zespołów międzynarodowych grup uczniowskich jest obszerna publikacja cyfrowa, będąca owocem
wielomiesięcznej współpracy ponad 400 uczniów oraz 36 nauczycieli różnych przedmiotów. To dowód tego, iż nauka języków obcych z wykorzystaniem nowych technologii i odkrywanie ciekawostek cieszy się wśród młodzieży dużą popularnością, ale i tego, iż własna kultura stanowi dobrą podstawę i filar edukacji kulturowej młodych Europejczyków.

Rozmiar tekstu
Wysoki kontrast